De fleste som er interessert i skipsteknologi eller elektrifisering vet at det nå skjer store endringer i det norske og internasjonale næringsbildet. Elektrisk fremdrift er et meget viktig stikkord.
Det er symptomatisk at Siemens 28.januar kunne åpne sin nye helautomatiske batterifabrikk på Sluppen sør for Trondheim. Med få unntak har robotene overtatt arbeidet i den nye fabrikken som har kapasitet til å produsere batterier til godt mer enn 100 bilferjer pr år. Til sammen har det nye anlegget kommet på 100 millioner kroner.
Produksjonen illustrer internasjonaliseringen og effektiviseringen av produksjonsindustrien for battericellene kommer fra Kina, i tillegg er det en rekke leveranser fra Siemens europeiske fabrikker. Det kommer også komponenter fra flere trønderske underleverandører. Robotene som benyttes kommer fra Intek Engineering på Raufoss.
Siemens er imidlertid ikke alene om å satse på storskala batteriproduksjon for til høsten åpner Corvus en stor batterifabrikk i Bergen.
Talerne under åpningsseminaret – bl a statsminister Erna Solberg Anne Marit Panegstuen, Bjørn Einar Brath, Nils Kristian Nakstad og Gunnar Bovim – la stor vekt på at systemer for elektrisk fremdrift er et område hvor Norge ligger helt i front.
Høy lønnsomhet og korte tilbakebetalingstider knyttet til mange elektrifiseringsprosjekter, gjør at det grunn til å vente en meget sterk markedsvekst. Dette kan bli et viktig område for norsk næringsliv. Såvidt vi kunne registrere, var det mellom 300 og 400 interesserte personer som kommet til Sluppen denne vinterkvelden.